Konkurencija je dobra za tržište. Ukoliko imate dobar pristup unaprediće i vaš biznis, vaše ideje i ubrzaće vaš napredak.
Da li i kako prodavati preko društvenih mreža?
Ko su vaši konkurenti?
Kako da pratite konkurenciju?
Ko su vaši konkurenti?
Objasniću kroz primer.
Uzmimo npr. da imate onlajn prodavnicu knjiga.
Vaši najočigledniji konkurenti su druge onlajn prodavnice knjiga. One prodaju knjige po istom modelu kao vi.
Da li su vaši konkurenti i izdavači i knjižari koji pored regularnih brick-and-mortal prodavnica imaju i onlajn prodavnice?
Da li su vaši konkurenti sva fizička lica koja prodaju knjige preko interneta na sajtovima kao što su Kupujem – prodajem ili Limundo.
Da li su vaši konkurenti različiti gift šopovi ili neka roba koja može da zameni knjige kao poklon?
U neku ruku, svi oni su vaši konkurenti.
Da ne bismo otišli previše u širinu zadržaćemo se samo na onim koji su za vas najrelevantniji, a to su onlajn prodavnice knjiga i svi oni trgovci i izdavači koji pored redovnih imaju i onlajn knjižare.
Kako analizirati konkurente?
Dobra ideja je da napravite tabelu (excel, drive) gde ćete da popišete sve vaše relevantne konkurente.
Preko onlajn sajtova koji su uglavnom besplatni i koji služe za poređenje možete analizirati sledeće parametre: broj poseta, rangiranje na google, koliko imaju pratilaca na društvenim mrežama, da li oglašavaju objave na društvenim mrežama, da li koriste newsletter, kako se rangiraju u ključnim rečima u vašoj niši.
Kada uporedite brojke koje ste dobili možete da rangirate vaše konkurente.
Pošto već analizirate konkurente uvek treba da vidite šta je ono što oni rade dobro, a šta loše, time ćete dobiti dobre ideje i za svoj biznis.
Analiza treba da bude kontinuirana i da se ponavlja na nedeljnom, mesečnom i kvartalnom nivou. Pri tome treba da beležite promene, posebno procentualne i da imate holistički pristup analizi.
Najbitniji podaci kao što su promet i prodaja nisu lako dostupni, sem kroz javno dostupne dokumente i finansijke pokazatelje na APR-u.
Kako rešiti reklamacije bez stresa?
Da li proces reklamacije mora da bude toliko stresan i za kupca i za prodavca?Odgovor je NE, ali samo ako su prava i obaveze obe strane jasno definisane i poznate, kao i da je komunikacija transparentna i tolerantna.
Bitno je da znate sledeće:
Prodavac je dužan da potrošaču izda pisanu potvrdu ili elektronskim putem potvrdi prijem reklamacije, odnosno saopšti broj pod kojim je zavedena njegova reklamacija u evidenciji primljenih reklamacija.Preporuka je da se sva komunikacija vezana za reklamaciju obavalja putem mejla, a ne telefonskim putem, kako bi ostao pisani trag.
Svako oštećenje pri transportu, nedostajanje nekih delova i eventualnu neispravnost nekog proizvoda kupac je dužan da prijavi u roku od 24h od prijema robe.
Potrošač ima pravo da odustane od ugovora zaključenog na daljinu u roku od 14 dana, bez navođenja razloga i dodatnih troškova.
Za svakog prodavca je jako bitno da bude transparentan sa kupcem i da ga redovno informiše o svim detaljima rešavanja reklamacije. To uliva sigurnost i eliminiše nepoverenje kod kupca.
Takođe je značajno da se svaka reklamacija zavede u knjigu reklamacije. Najčešće je to neki excel dokument, u kome se beleže značajni datumi i stavki. Ova knjiga reklamacija će vam takođe biti korisna ukoliko imate inspekcijski pregled.
Reklamacije ne treba da vas poremete, one će se sigurno dešavati ukoliko se bavite elektronskom trgovinom. Bitno je da budete transparentni u komunikaciji i da posvećeno rešavate probleme kupaca.
Često se dobra komunikacija sa kupcem pretvori u trajni odnos poverenja i taj kupac postaje redovan kod vas na sajtu.
Quick commerce / Nova generacija internet trgovine
Quick commerce vam omogućava da brzo i lako dobijete proizvod koji želite.
Ceo koncept zasniva se na brzini (brzina reakcije i dostave) i lokalizaciji (lokalni karakter).
Ideja je da se ceo proces završi u roku od sat vremena (60 minuta). U 60 minuta treba da stane: trenutak kada dobijete ideju za kupovinom, zatim skrolovanje i traženje željene usluge, naručivanje i dostava.
U osnovi ovog modela je tehnologija.
Sistem plaćanje je postavljen tako da vi u trenutku naručivanja možete odmah platiti robu ili uslugu i to se evidentira na strani prodavca, odnosno dostavljača.
Značajna je i optimizacija ruta. Trgovac / dobavljač optimizuje rute dostavljačima tako da brzina dostave od proizvođača do konzumenta bude najveća moguća.
Na tržištu Srbije Q commerce je doživeo ekspanziju najviše tokom 2020. godine, kada su se na tržištu profilisale kompanije Wolt i Glovo kao ozbiljni akteri tržišne utakmice.
Quick commerce omogućava da mali, lokalni biznisi na brz i jednostavan način dođu do kupca.
Postoje mnogi logistički izazovi u ovom modelu.
Najpre gde skladištiti robu? Obično postoji magacinski prostor na preseku najčešćih ruta gde se ostavlja najčešće poručivana roba (tzv. Fullfilment centri). Na taj način dostavljač ne mora da pri svakoj narudžbini ide na adresu proizvođača ili trgovca.
Drugi logistički problem je sama dostava.
Obično su q commerce centri u velikim gradovima, koji imaju problem sa saobraćajnom gužvom. Zbog toga dostavljači koriste alternativna, mobilna vozia, kao što su motocikl, bicikl ili trotinet. Zbog bicikla često ove kompanije ističu ekološki momenat.
Q commerce ima svetlu budućnost jer je u osnovi svega brzina. Kupci žele da uštede vreme i to im je verovatno ključni kvalitet koji opredeljuje izbog od koga će da kupuju.
Mnogi lokalni biznisi će, ukoliko se transformišu na ovaj način, napredovati i opstati u tržišnoj utakmici.
Trenutno oko pola miliona kupaca u Srbiji koristi ove usluge gotovo svakodnevno.