Da li i kako prodavati preko društvenih mreža?

Ukoliko se bavite internet prodajom ili to planirate sigurno ste postavili sebi pitanje da li i kako prodavati preko društvenih mreža.
Dosta ljudi u Srbiji prodaje samo preko društvenih mreža, recimo samo putem fejsbuka ili instagrama, međutim, stvar je u tome da dosta ljudi nema web sajt / web shop koji bi zaokružio tu priču.

 

Ono što prvo morate da shvatite je da sadržaj na nekoj društvenoj mreži pripada toj društvenoj mreži. Dakle, taj sadržaj nije u potpunosti vaš iako ste vi originalni kreator i vizuala, i teksta, i cene, i svega što krasi jedan proizvod.
Ne, sadržaj koji je kreiran na društvenim mrežama pripada prvenstveno njima. Vi zavisite od njih.

Ukoliko pričamo pre svega o fejsbuku i instragramu svedoci smo velikih promena koje se dešavaju i te promene nisu slučajnost. Njih diktira vreme i tim ljudi koji se bavi ovim mrežama, koji anticipira stvari koje će se dešavati u budućnosti i koje se već dešavaju u sadašnjosti.

Fokusiranje na jedan prodajni kanal, recimo na fejsbuk, može da vam donese prilične glavobolje, u smislu da ako ne pratite promene na ovoj društvenoj mreži i ako ne reagujete na njih možete da dođete u problem.
Zato savetujem svima koji su u mogućnosti da kreiraju sopstveni sadržaj, odnosno da imaju neki web shop.

Neka to bude baza, a kasnije da kroz društvene mreže nadogradite taj sistem i naravno prilagodite kreiranje sadržaja njima.
Nemojte zanemariti nijedan kanal prodaje, a opet držite stvari pod kontrolom što je više moguće.

Ko su vaši konkurenti?
Kako da pratite konkurenciju?

Konkurencija je dobra za tržište. Ukoliko imate dobar pristup unaprediće i vaš biznis, vaše ideje i ubrzaće vaš napredak.

Kako rešiti reklamacije bez stresa?

Da li proces reklamacije mora da bude toliko stresan i za kupca i za prodavca?Odgovor je NE, ali samo ako su prava i obaveze obe strane jasno definisane i poznate, kao i da je komunikacija transparentna i tolerantna.

Bitno je da znate sledeće:

8 dana – rok u kome prodavac mora da odgovori na reklamaciju kupca.

Prodavac je dužan da potrošaču izda pisanu potvrdu ili elektronskim putem potvrdi prijem reklamacije, odnosno saopšti broj pod kojim je zavedena njegova reklamacija u evidenciji primljenih reklamacija.Preporuka je da se sva komunikacija vezana za reklamaciju obavalja putem mejla, a ne telefonskim putem, kako bi ostao pisani trag.

15 dana – rok za rešavanje reklamacije (kod tehnike i složenijih artikala može da se produži na 30 ili 45 dana)

Svako oštećenje pri transportu, nedostajanje nekih delova i eventualnu neispravnost nekog proizvoda kupac je dužan da prijavi u roku od 24h od prijema robe.

14 dana – mogućnost povrata robe bez objašnjenja

Potrošač ima pravo da odustane od ugovora zaključenog na daljinu u roku od 14 dana, bez navođenja razloga i dodatnih troškova.

Za svakog prodavca je jako bitno da bude transparentan sa kupcem i da ga redovno informiše o svim detaljima rešavanja reklamacije. To uliva sigurnost i eliminiše nepoverenje kod kupca.

Takođe je značajno da se svaka reklamacija zavede u knjigu reklamacije. Najčešće je to neki excel dokument, u kome se beleže značajni datumi i stavki. Ova knjiga reklamacija će vam takođe biti korisna ukoliko imate inspekcijski pregled.
Reklamacije ne treba da vas poremete, one će se sigurno dešavati ukoliko se bavite elektronskom trgovinom. Bitno je da budete transparentni u komunikaciji i da posvećeno rešavate probleme kupaca.
Često se dobra komunikacija sa kupcem pretvori u trajni odnos poverenja i taj kupac postaje redovan kod vas na sajtu.

Quick commerce / Nova generacija internet trgovine

Quick commerce vam omogućava da brzo i lako dobijete proizvod koji želite.

Ceo koncept zasniva se na brzini (brzina reakcije i dostave) i lokalizaciji (lokalni karakter).

Ideja je da se ceo proces završi u roku od sat vremena (60 minuta). U 60 minuta treba da stane: trenutak kada dobijete ideju za kupovinom, zatim skrolovanje i traženje željene usluge, naručivanje i dostava.
U osnovi ovog modela je tehnologija.

Sistem plaćanje je postavljen tako da vi u trenutku naručivanja možete odmah platiti robu ili uslugu i to se evidentira na strani prodavca, odnosno dostavljača.

Značajna je i optimizacija ruta. Trgovac / dobavljač optimizuje rute dostavljačima tako da brzina dostave od proizvođača do konzumenta bude najveća moguća.

Na tržištu Srbije Q commerce je doživeo ekspanziju najviše tokom 2020. godine, kada su se na tržištu profilisale kompanije Wolt i Glovo kao ozbiljni akteri tržišne utakmice.

Quick commerce omogućava da mali, lokalni biznisi na brz i jednostavan način dođu do kupca.

Postoje mnogi logistički izazovi u ovom modelu.

Najpre gde skladištiti robu? Obično postoji magacinski prostor na preseku najčešćih ruta gde se ostavlja najčešće poručivana roba (tzv. Fullfilment centri). Na taj način dostavljač ne mora da pri svakoj narudžbini ide na adresu proizvođača ili trgovca.

Drugi logistički problem je sama dostava.

Obično su q commerce centri u velikim gradovima, koji imaju problem sa saobraćajnom gužvom. Zbog toga dostavljači koriste alternativna, mobilna vozia, kao što su motocikl, bicikl ili trotinet. Zbog bicikla često ove kompanije ističu ekološki momenat.

Q commerce ima svetlu budućnost jer je u osnovi svega brzina. Kupci žele da uštede vreme i to im je verovatno ključni kvalitet koji opredeljuje izbog od koga će da kupuju.

Mnogi lokalni biznisi će, ukoliko se transformišu na ovaj način, napredovati i opstati u tržišnoj utakmici.

Trenutno oko pola miliona kupaca u Srbiji koristi ove usluge gotovo svakodnevno.