Kako netflix zaradjuje?

Netfliks ima poslovni model zasnovan na pretplati koji zarađuje novac sa tri jednostavna plana: osnovni, standardni i premium, od kojih zavisi određeni pristup serijama, filmovima i emisijama. Kompanija je profitabilna, ali ima negativne tokove novca zbog unapred plaćenog novca za licenciranje sadržaja i proizvodnju originalnog sadržaja.

Netfliks nije običan servis. On menja način na koji konzumiramo tradicionalne medije. Sa serijama kao što su Stranger Things, Narcos i Black Mirror uspeli su da postanu titan medijske industrije, sa više od sto pedeset hiljada članova širom sveta.

Sa tri jednostavna pretplatnička plana (osnovni, standardni i premium) čija se cena kreće od 8 do 16 dolara, Netfliks je uspeo da postane jednorog vredan oko sto pedeset milijardi dolara.

Ovako izgledaju tri pletplatnička plana

Od 2017. prihodi Netfliksa bili su preko 11 milijardi dolara, sa zapanjujućim rastom u poređenju sa 2013., kada su prihodi premašili 4 milijarde dolara.

Ako pogledamo globalnu sliku, možete videti kako Netfliks ima više od 117.000 pretplatnika širom sveta.

Kompanija ima tri poslovna segmenta:

Domaći striming: prihodi od mesečnih članarina za usluge koje se sastoje isključivo od strimovanja sadržaja članovima u Sjedinjenim Državama.

Međunarodni striming: prihodi od mesečnih članarina za usluge koje se sastoje isključivo od strimovanja sadržaja članovima van Sjedinjenih Država

i domaći DVD: prihodi od mesečnih članarina za usluge koje se sastoje isključivo od DVD-a putem pošte

Sve je počelo sa poslovnim modelom DVD-a koji se plaća po najmu.

Danas se Netfliksov poslovni model na zahtev uzima kao primer. Ipak, nekada ste mogli da imate filmove „na zahtev“ samo uz poslovni model plaćanja po iznajmljivanju. Kako je tehnologija evoluirala, model na zahtev je moguć i za medijske kompanije.

Interesantno sa aspekta finansija je da DVD segment ima veoma visoku maržu doprinosa.

U stvari, od tri dela (domaći, međunarodni i DVD) čini se najisplativijim. Istina, to je samo mali deo ukupnih prihoda.

Netfliks je profitabilna kompanija. Ostvario je preko 1,2 milijarde dolara u 2018., što je povećanje od 116% u odnosu na 2017., prvenstveno podstaknuto značajnim rastom plaćenog članstva. Međutim, Netfliks ima negativne novčane tokove jer ulaže ogromne svote u ugovore o licenciranju sadržaja i originalni sadržaj.

Iz Netfliksa su ovako dali objašnjenje za negativne novčane tokove:

„Naši novčani tokovi obezbeđeni našim operativnim aktivnostima bili su negativni u svakoj od poslednje četiri godine, prvenstveno kao rezultat naše odluke da povećamo količinu originalnog striming sadržaja dostupnog na našoj usluzi.

Pribavljamo, licenciramo i proizvodimo sadržaj, uključujući originalni program, kako bismo našim članovima ponudili neograničeno gledanje TV serija i filmova. Licence za sadržaj su za fiksnu naknadu i određene periode dostupnosti. Uslovi plaćanja za određene licence za sadržaj i proizvodnju sadržaja zahtevaju više plaćanja unapred u gotovini u odnosu na trošak amortizacije. Plaćanja za sadržaj, uključujući dodatke u sredstva za striming i promene u povezanim obavezama, klasifikuju se u okviru „Neto gotovina koja se koristi u operativnim aktivnostima“ u Konsolidovanim izveštajima o tokovima gotovine.“

Šta možemo naučiti iz Netfliks poslovnog modela?

Pre svega, poslovno modeliranje se ne odnosi samo na to kako unovčavate vaše aktivnosti.
Postoji zabluda u poslovnom svetu, gde se poslovni model posmatra kao strategija monetizacije. Poslovni model takođe obuhvata strategiju monetizacije, ali je mnogo više od toga. To je način na koji unovčavate svoje poslovanje.
Radi se o tome kako svoj proizvod ili uslugu učinite dostupnim publici.
Reč je o vrednosti koju stvarate ne samo za svoje poslovanje već i za nekoliko zainteresovanih strana. U stvari, što više poslovni model stvara vrednosti za nekoliko igrača, to će više moći da stvori ekosistem koji će pomoći organizaciji da raste.
Netfliks je brend koji u mislima svojih pretplatnika može značiti nekoliko stvari. U stvari, među preko sto hiljada pretplatnika, stvaraju se zajednice koje se okupljaju oko Netfliks serija koje su postala simbol naše generacije.
Ono što je ovde novo nije poslovni model, već njegova primena. U stvarnosti, u većini slučajeva, radi se samo o uzimanju starog poslovnog modela i primeni na novu industriju.

Baš kao i točak, izmišljen u Mesopotamiji pre više od pet hiljada godina, trebalo nam je više od hiljadu godina da ga stavimo na dno prtljaga (prvi prtljag na točkovima datira iz 1970-ih)
Drugim rečima, u poslovanju, kao i u bilo kom drugom domenu života, ono što je teško nije otkriće novog poslovnog modela, već primena poslovnog modela koji je oduvek postojao na nove industrije.
Pa tako pretplatnički poslovni model decenijama koriste tradicionalne novine, časopisi i akademski časopisi.
Kako se tehnologija razvija, stari poslovni modeli postaju održivi za nove industrije.

Kompanije poput Netfliksa ili drugih tehnoloških giganata kao što su Gugl, Amazon, Facebook i Microsoft, svoje uspehe striktno vezuju za tehnološki napredak.
Zamislite da imate lošu internet vezu. Da li biste platili i dolar za pretplatu na Netfliks? Naravno, ne biste. Da internet nije doživeo ekspanziju Netfliks bi i dalje bio kompanija za iznajmljivanje DVD-a.
Poslovni model na zahtev je u ovom slučaju moguć samo zahvaljujući brzini kojom internet infrastruktura danas može da putuje.

Moć poslovnog modela na zahtev

U slučaju Netfliksa, pretplatniku se daje više fleksibilnosti, opciono o tome šta da gleda. Godinama nas je TV navikavala na krute rasporede. To je funkcionisalo u godinama kada su velike korporacije sa strogim rasporedom bile norma.

Umesto toga, sa porastom digitalnog nomadizma i samozaposlenih, slobodnjaka, naše navike i način na koji konzumiramo medije drastično su se promenili. U ovom scenariju, on-demand je postao dominantan poslovni model u medijskoj industriji.

Poslovni model pretplate se može skalirati

Netfliks je dokazao da se poslovni model pretplate može povećati. Međutim, ovo se ne dešava preko noći. Ako pogledamo međunarodnu ekspanziju Netflik-a, možemo videti kako je počeo da se širi van SAD tek 2010. godine.

Ovo je samo dokaz da poslovni model pretplate zahteva ogromna inicijalna ulaganja.
Takođe, tok prodaje modela zasnovanog na pretplati je mnogo duži od kompanije koja prodaje jednokratni proizvod ili uslugu.
Ovo se odražava u finansijskim izveštajima Netfliksa kao iu mnogim drugim kompanijama koje posluju po logici poslovnog modela zasnovanog na pretplati.

ZAKLJUČAK

Netfliks je od sajta za iznajmljivanje DVD-a rođenog 1997. godine prerastao u kompaniju sa tržišnom kapitalizacijom od preko sto pedeset milijardi. Danas je Netfliks postao glavni igrač u medijskoj industriji i ulaže milijarde dolara u proizvodnju i razvoj TV emisija koje su postale simbol za milione ljudi širom sveta.
Istovremeno, međunarodna ekspanzija košta Netfliks milijarde dolara, a poslovni model zasnovan na pretplati zahteva stalna ulaganja kako bi milioni ljudi plaćali svoj mesečni plan. Kako je SaaS industrija preuzela svet tehnologije, mnogi misle da poslovni model pretplate uvek ima smisla i da ga je jednostavno sprovesti u delo.
U stvarnosti, kao što smo videli u studiji slučaja Netfliks, bilo je potrebno trinaest godina da počne da se širi van SAD. I tek 2016. godine, posle skoro dvadeset godina, Netfliks je uspeo da stigne do Azije.